Het bouwen aan een performance cultuur vraagt een systematische aanpak in het managen van organisaties, teams en individuen. Het gaat om besluitvaardigheid en om verantwoordelijkheid. In een performance cultuur wordt constructief gedrag versterkt en beloond. In een performance cultuur zijn mensen betrokken bij de business van de onderneming. Een performance cultuur begint met de visie, de missie, en de strategie van het bedrijf. Wat wil deze onderneming zijn, wat is de identiteit, wat is haar ambitie en welke waarden zijn belangrijk. Voor de onderneming is dit het richtpunt bij haar strategie en operatie.
Onder Performance Management verstaan we alle acties die worden ondernomen om te sturen op de prestaties en de competenties van mensen in de organisatie. Het is een output georiënteerde management methode, wat wil zeggen dat de gewenste resultaten het uitgangspunt is. Het is een benadering die duidelijkheid biedt over welke resultaten verwacht worden van de organisa¬tie als geheel en welke resultaten verwacht worden van de afzonderlijke delen van de organisa¬tie, van de managers en van de medewerkers. Het is een manier van managen die succesvol presteren bevordert. Het is een continu proces van:
Planning is de eerste fase in de cyclus van Performance Management. In deze fase worden verantwoordelijkheden (Key Accountabilities), maatstaven en doelstellingen (Objectives) overeengekomen waardoor duidelijk wordt wat ieders bijdrage wordt aan de resultaten van de onderneming en hoe dat gerealiseerd gaat worden. Een succesvolle methode om dit te bereiken is het ‘Cascade Model’ .
Dit houdt in:
Dit Cascade Model wordt zorgvuldig gepland zodat het regelmatig plaatsvindt en iedereen de gelegenheid heeft eraan bij te dragen. In dit Cascade Model wordt Top-down en Bottom-up de toegevoegde waarde overeengekomen die door organisatie, managers en medewerkers wordt geleverd, evenals de samenhang daarin en de wederzijdse aansluiting. Het is een proces waarin onderzocht wordt wie de stakeholders zijn, wat de eisen zijn die gesteld worden, in welke mate aan welke eisen voldaan gaat worden (botsende belangen tussen stakeholders). In veel ondernemingen wordt dit Cascade Model als een continu en organisch proces toegepast, waarin gewerkt wordt aan voortschrijdende doelstellingen en strategieën.
Veelal wordt ook vastgesteld welke competenties belangrijk zijn voor het realiseren van de overeengekomen doelstellingen. Ook worden plannen opgesteld om bepaalde competenties te ontwikkelen; er worden Development Plans en Objectives geformuleerd.
Wanneer de plannen zijn vastgesteld wordt de voortgang van de plannen gevolgd en vindt coaching plaats. Belangrijk daarbij is dat:
Om succesvol te zijn is de manager ook een helper en een coach. De ontwikkeling van competenties wordt waargemaakt door bijvoorbeeld supervisie, ‘coaching on the job’, stages, of training.
In de jaarlijkse beoordeling ligt een relatie tussen de kwaliteit van het werk van een medewerker en de resultaten van de afdeling en derhalve van de onderneming als totaal. Bij een beoordeling gaat het om een nauwkeurige voorbereiding en een zorgvuldige discussie tussen de medewerker en diens leidinggevende over:
Het beoordelingsgesprek biedt medewerker en leidinggevende de gelegenheid om intensief samen te werken aan doelstellingen, problemen en oplossingen. Het is belangrijk dat beiden even sterk betrokken zijn in elke fase van het beoordelingsproces. Dit betekent dat ook de medewerker zorgt voor een volledige zelfbeoordeling. In deze beoordeling evalueert de medewerker zijn performance ten opzichte van de afgesproken doelstellingen en andere afspraken en identificeert hij factoren die een goede performance hinderden of juist bevorderden.
In elke onderneming vormt de juiste beloning van de medewerkers een steeds wederkerend vraagstuk. Omdat economische, technologische en maatschappelijke ontwikkelingen leiden tot aanpassingen van de bedrijfsstrategie en vervolgens ook doorwerken in de arbeidsverhoudingen, moeten managers zich regelmatig afvragen of het gehanteerde beloningsbeleid nog wel adequaat is. Een belangrijke reden voor vernieuwing van het beloningsbeleid is veelal het willen laten mee-ademen van de loonkosten met de resultaten van de onderneming, het vergroten van het individuele ondernemerschap (bereidheid tot het dragen van risico) en het verbeteren van de resultaten (directe koppeling van de beloning aan de omzet). Doordat ook onder de medewerkers het gedachtegoed achter variabel belonen steeds meer weerklank vindt, is de introductie van beloningssystemen die rekening houden met de prestaties en bijdrage van medewerkers aan de orde van de dag.
Aan Performance Management ligt een duidelijke mens- en organisatievisie ten grondslag. Daarbij wordt ervan uitgegaan dat mensen van nature gemotiveerd zijn als zij:
Performance Management gaat ervan uit dat het aansturen van mensen het beste werkt als:
Duidelijkheid over doelstellingen, bevoegdheden en middelen is er primair om de communicatie scherp en duidelijk te houden. Niet om de ander om de oren te slaan als resultaten achterblij¬ven. Wel om te achterhalen waar dat aan ligt en wat er hiervan te leren is. Waar het om gaat is dat verantwoordelijkheid gegeven en genomen wordt (empowerment) en dat vanuit die basis geleerd wordt hoe doelen beter gesteld en gerealiseerd kunnen worden. Ontwikkeling van het denk- en doe-vermogen en niet vergroting van het afreken-vermogen.
Bij Business Planning (besturing) gaat het om vragen als:
Deze vragen leiden tot beslissingen (het resultaat van de besturing):
Voor elk van de vier soorten beslissingen geldt dat er kaderscheppende en finale besluiten zijn. Kaderscheppende beslissingen geven de kaders aan waarbinnen de daarop volgende beslissingen moeten blijven. Een kaderscheppende beslissing beperkt de keuze ruimte. Het zijn in het algemeen de hiërarchisch hogere organen die beslissingen nemen die als kader dienen voor de lagere organen. Zo ontstaan er ketens waarbij het ene besluit een kader aangeeft voor besluitvorming op een hiërarchisch lager niveau (cascade model). In dit cascade model maken managers deel uit van twee hiërarchische niveaus (manager van een team op het ene niveau en medewerker in een team op een hiërarchisch hoger niveau). Hiermee wordt de verticale en de horizontale communicatie en afstemming gewaarborgd (linking pin).
Managers zijn degenen die zorg dragen voor de besturing van de organisatie; in deze rol scheppen zij de voorwaarden voor de besturing en zijn daarbij zelf ook betrokken als degenen die beslissingen voorbereiden, nemen en controleren. In deze hoedanigheid zijn de managers verantwoordelijk voor de besturing van de organisatie. Dat betekent niet dat niet-managers hierbij geen rol vervullen.
Business Planning is daarmee een complex interactief proces waaraan een scala van mensen deelneemt. Het is ook een iteratief proces (het begint voordat het geëindigd is, het herhaalt zich of het gaat verder als het is geëindigd) omdat de bedrijfsvoering een ongoing proces is.