Het seminar kan worden onderverdeeld in vijf verschillende leerfasen:
Voorbereidend werk:
Elke deelnemer ontvangt twee mappen met voorbereidend werk. De theoriemap geeft een uitleg van de 3-D Theorie en laat het verband zien met effectiviteitverbetering. Het werkboek bevat vragenlijsten, stijltesten, effectiviteitinventarisatie, trainingtaken, case studies, team diagnostische instrumenten en andere leermiddelen.
Dag één en twee:
Dit is de fase van de concept beheersing. Deelnemers werken in teamverband aan verdieping van het inzicht in de basisconcepten van effectiviteit, stijlen, situatie en managementgedrag en aan verrijking door de inbreng van ervaringen. Gedurende deze periode worden ook teamvaardigheden geleerd. Regelmatig wordt de individuele en teameffectiviteit besproken.
Dag drie:
Dit is de fase van toepassing in case studies. Effectiviteitconcepten worden toegepast in case studies, zodat de praktische toepassing wordt gedemonstreerd en geleerd. Deze dag vindt transfer plaats van theoretische kennis naar prakische toepassing. Teamvaardigheden worden nog steeds ontwikkeld en besproken.
Dag vier, vijf en zes:
Dit is de toepassing op de deelnemers zelf. Het hele tweede gedeelte van het 3-D MES wordt besteed aan de effectiviteitconcepten ten behoeve van de eigen werksituatie van de deelnemers. Dag vier gaat over output, dag vijf over managementgedrag en dag zes over situationeel management. Het einde van deze laatste drie dagen omvat het maken van een actieplan voor de werksituatie door alle deelnemers.
Een half jaar na het seminar kunnen de deelnemers hun toepassing en gebruikswaarde van het 3-D managementconcept meten met behulp van een uitgebreide test. De uitkomsten van deze test, ervaringen met het concept en toepassingsproblemen worden behandeld tijdens een afsluitende dag. Deze “terugkomdag” wordt zonder meerkosten facultatief aangeboden.
Praktijkfase en afsluitende dag:
Dit is de implementatiefase. Na het 3-D MES gaan managers de concepten, instrumenten en hulpmiddelen gebruiken die hen is aangereikt in het 3-D MES. Ze kunnen deze gebruiken om:
- hun functie, rol of positie te herdefiniëren in termen van output,
- om samen te werken aan doelen met medewerkers, collega's en managers
- om hun minder effectieve gedrag bij te stellen
- om zo nodig de werksituatie te veranderen.